Sabtu, 13 Juli 2013

Tempat-tempat suci umat Islam (Baitullah) (mancanegara part 2)

Diposting oleh sarah selviana di 08.58
Makkah? Madinah? Ka'bah? Masjidil Haram dan Masjid Nabawi beserta laut merah, jabal rahmah dan lain sebagainya. siapakah gerangan umat muslim yang tidak atau bahkan segan untuk mengunjungi Baitullah? rumah Allah, tempat kelahiran Rasulullah manusia paling mulia sejagad raya. saya memang belum cukup mengetahui sejarah-sejarah dari tempat-tempat suci dan mulia itu, tapi saya akan memberikan gambar dari tempat suci tersebut. yuuuuk


  • Masjid Nabawi (Madinah Al-Munawarrah)
masjid kedua yang dibangun oleh Rasulullah saw., setelah Masjid Quba yang didirikan dalam perjalanan hijrah beliau dari Mekkah ke Madinah. Masjid Nabawi dibangun sejak saat-saat pertama Rasulullah saw. tiba di Madinah, yalah di tempat unta tunggangan Nabi saw. menghentikan perjalanannya. Lokasi itu semula adalah tempat penjemuran buah kurma milik anak yatim dua bersaudara Sahl dan Suhail bin ‘Amr, yang kemudian dibeli oleh Rasulullah saw. untuk dibangunkan masjid dan tempat kediaman beliau. 

masjid ini juga unik, terdapat payung-payung putih. apabila kita sholat di masjid ini, pahalanya seperti 1000 kali sholat. Subhanallah.


  • Jabal Rahmah
Bukit berbatu ini menjadi saksi abadi sejarah pertemuan Adam dan Hawa setelah ratusan tahun berpisah setelah diturunkan dari surga. Dari bukit ini kita bisa menyaksikan hamparan padang Arafah yang setiap tahunnya dipadati oleh jamaah dari seluruh penjuru dunia ketika musim haji tiba. Juga dapat menyaksikan matahari yang terbit atau juga sinar jingga yang mengiringi saat menjelang terbenamnya matahari. dan masa katanya kita bisa berdoa untuk dipertemukan jodoh kita di jabal rahmah. hahha

  • Masjidil Haram
ini adalah salah satu masjid yang kiblatnya langsung berhadapan dengan Ka'bah. Menurut keimanan umat Islam, Haram sheriff telah dibangunkan oleh malaikat sebelum kejadian manusia oleh Allah S.W.T. dan Allah mentasbihkan satu tempat sembahyang untuk mencerminkan al-Baytu l-Makmur, tempat para malaikat mengerjakan solat mereka. Umat Islam mempercayai bahawa Kaabah berada betul-betul di bawah "Arasy" atau Singgahsana Allah.

Allah berfirman : 
"sungguh Kami akan memalingkan kamu kepada kiblat yang kamu berpuas hati. Maka palingkanlah muka kamu ke arah Masjidil Haram; dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya. Orang-orang yang diberi al-Kitab mengetahui bahawa itu adalah yang benar daripada Pemelihara mereka" (2:144).



  • sumur zam-zam
kalian sering dapet oleh-oleh air zam-zam kan? pastinya pernah minum juga dong. nah ini nih sumur air zam-zam yang gak pernah kering sekalipun musim panas melanda.

dahulu

sekarang

  • Ka'bah (Baitullah)
nah ini dia! jantung kota Saudi, tujuan dari semua umat islam melaksanakan ibadah haji / umroh bisa berdo'a didepan dan mengelilingi bangunan berbentuk persegi empat ini. Bangunan ini adalah monumen suci bagi kaum muslim (umat Islam). Merupakan bangunan yang dijadikan patokan arah kiblat atau arah patokan untuk hal hal yang bersifat ibadah bagi umat Islam di seluruh dunia seperti salat.

didunia ini banyak keajaiban yang indah dan menawan, tetapi ka'bah adalah salah satu keajaiban yang benar-benar keajaiban dari Allah. pastilah jatuh airmata kita ketika kita berada disana,Insya allah.



ka'bah zaman Nabi

أول بقعة وضعت في الأرض موضع البيت ، ثم مدت منها الأرض ، وإن أول جبل وضعه الله على وجه الأرض ” أبو قبيس ” ، ثم مدت منه الجبال

“Tempat pertama yang Allah letakkan di bumi adalah tanah pijakan Ka’bah, kemudian bumi dibentangkan darinya. Dan gunung pertama yang Allah letakkan di muka bumi adalah gunung Abu Qubais, kemudian gunung-gunung lainnya dibentangkan darinya.”  (H.R Ibnu Abbas)





0 komentar:

 

B i e n v e n u e:) Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea